Werking

Hier vindt u meer informatie over de werking van onze afdeling. Concreet gebeurt deze werking vooral in onze bestuurs-, bureau- en fractievergaderingen. Onze besluiten en opmerkingen worden daarna gepresenteerd in de lokale raden: gemeenteraad, OCMW-raad en zo meer. Meer info over deze raden vindt in de onderdelen van dit menu. Raadpleeg de agenda voor concrete data van de belangrijkste raden en vergaderingen.

Een woordje over die vergaderingen dan. Ten eerste is er onze maandelijkse bestuursvergadering. Dat is de grootste groep, bestaande uit alle raadsleden, de voorzitters van de afdeling en de geledingen en een aantal algemene bestuursleden. Ook nieuwe, geïnteresseerde leden kunnen hier -mits verwittiging vooraf- een kijkje komen nemen. Gedurende een uur of twee, afhankelijk van het aantal punten op de agenda, worden gemeenteraadspunten, ideeën, klachten van burgers, evenementen, en andere zaken op de tafel gelegd. Elk bestuurslid brengt constructieve kritiek aan en geeft zijn/haar ideeën over het geheel weer. Dit wordt deskundig geleid door de voorzitter en/of bevoegde schepen. Het levert telkens leerrijke discussies en uiteenzettingen op die essentieel zijn om te komen tot een besluitvorming. Kortom, een belevenis voor ieder die geprikkeld is door lokale politiek.

Bureauvergaderingen vinden in kleinere groep plaats van vnl. mandatarissen en voorzitters. Zij bereiden de bestuursvergaderingen nauwgezet voor om misverstanden, fouten en zinloze discussies te vermijden maar ook om te focussen op de essentie van de zaak. Deze vergaderingen zijn normaal gezien niet toegankelijk voor nieuwe geïnteresseerden.

Tijdens fractievergaderingen wordt de vorige gemeenteraad besproken en de volgende intensief voorbereid. Dat kan gaan van het vaststellen van pijnpunten in de agenda van de gemeenteraad tot het suggereren van een houding t.o.v. een belangrijke kwestie die dan in de bestuursvergadering besproken en eventueel goedgekeurd kan worden. Ook deze meetings zijn (logischerwijze) niet toegankelijk voor buitenstaanders. Bij open fractievergaderingen zijn ook gewone bestuursleden welkom.

De meeste van deze vergaderingen vonden lang plaats in een zaaltje achterin café Martinus in de Stationsstraat. Tegenwoordig komen we meestal samen in een vergaderaal van het gemeentehuis. Ze beginnen normaliter om 19:00 of 20:00 s'avonds en eindigen meestal tussen 22:00 en 23:00. De dag en datum wordt op voorag gepland, meestal een week voor de gemeenteraad. Er is de mogelijkheid om iets te drinken, notities te nemen en er zijn indien gewenst multimediavoorzieningen. Uiteraard wordt er al eens een pauze ingelast tussendoor.